Huizenverhuursite Airbnb heeft zijn vizier gericht op de reisbranche. Met de lancering van een reisservice hoopt de onderneming zich ook als reisorganisatie in de markt te kunnen zetten.
Via Airbnb Trips wil het bedrijf reizigers wegwijs maken in de wereld van restaurants, activiteiten en bezienswaardigheden. Via de site of de app kunnen klanten ook tickets boeken. Airbnb heeft daarvoor overeenkomsten gesloten met lokale touroperators en zal bemiddelingskosten in rekening brengen.
Trips werd donderdag door Airbnb-oprichter Brian Chesky onthuld tijdens een jaarlijkse conferentie van start-ups in Los Angeles. ,,Woningen zijn slechts een onderdeel van een grote reis”, zei hij tijdens de presentatie.
“Tot nu toe heeft Airbnb altijd om woningen gedraaid”, ging Chesky verder “Met de lancering van Trips brengt Airbnb je verblijfsplek, de activiteiten die je wil ondernemen en de mensen die je onderweg tegenkomt samen op één platform. We willen reizen weer speciaal maken door mensen met elkaar in contact te brengen als basis van welke trip dan ook.”
Door gebruikers met elkaar in contact te brengen in de stad waar ze op dat moment verblijven wil Airbnb reizen socialer maken.
In juni heeft Airbnb 1 miljard dollar opgehaald om de nieuwe reisservices te ontwikkelen. Het bedrijf heeft al tests gedaan met museum-rondleidingen, persoonlijke koks en fietsenverhuur die gebruikers samen met een woning van Airbnb konden boeken.
De service is dit jaar in twaalf steden beschikbaar: Los Angeles, San Francisco, Miami, Detroit, Havana, Londen, Parijs, Florence, Nairobi, Kaapstad, Tokio and Seoul. Volgend jaar moeten er dat er minstens vijftig zijn, waaronder Amsterdam.